Proteinová diéta, ako funguje?

SuperSlim

Proteinová diéta, ako funguje?

Bielkovinová diéta, často označovaná aj ako ketogénna proteínová diéta prebieha v metabolickom procese zvanom ketóza. Diéta bola vyvinutá Georgom Blackburnom z Harvardskej univerzity v USA.

Pozostáva zo 4 za sebou nasledujúcich fáz, z ktorých každá má svoju úlohu a trvá ešte raz také dlhé obdobie ako predchádzajúca.

https://www.superslim.sk/eshop/proteinova-keto-dieta

1. FÁZA

Priemerná rýchlosť chudnutia u inak zdravých jedincov: 5 - 7 kg za mesiac.

Spočíva v úplnej náhrade „pravých“ jedál instantnými bielkovinovými jedlami, pričom je potrebné dodržiavať pomer 1 : 1 medzi slanými a sladkými príchuťami, ku ktorým sa povinne konzumujú povolené druhy zeleniny (niektoré v neobmedzenom množstve). Ďalej sa môžu počas celého trvania diéty konzumovať cestoviny a ryža Super Slim a bezkalorické omáčky Super Slim.

Všetky „sladké“ potraviny (s výnimkou sladkých príchutí instantných proteínových jedál) sú prísne zakázané (vrátane ovocia a zeleniny s vysokým obsahom sacharidov). K navodeniu tzv. ketózy* je potrebné organizmu dodať bielkoviny v dostatočnom množstve. Prvá fáza zvyčajne trvá 10 - 30 dní a zaistí vám rýchly úbytok prebytočných kilogramov. Redukcia hmotnosti ide predovšetkým na úkor tukového tkaniva (objektivizuje sa meraním na bioimpedančnej váhe).  

* ketóza = nahromadenie úplne prirodzených zlúčenín, tzv. ketolátok (kyseliny betahydroxymaslovej, acetoctovej  či acetónu) v organizme (krv, moč, dych). Nejde o patologický, ale o úplne prirodzený jav, ktorý sprevádza napr. hladovanie. Nemá nič spoločné s nebezpečnou ketoacidózou (= stav metabolického rozvratu napríklad u pacientov s dekompenzovanou cukrovkou)!

2. FÁZA

Priemerná rýchlosť chudnutia u inak zdravých jedincov: 3 - 5 kg za mesiac.

Povinne nasleduje po fáze č. 1. Váš terapeut môže, s prihliadnutím k vášmu spôsobu života či zdravotnému stavu, odporučiť zahájenie redukčnej kúry hneď fázou č. 2 (teda bez predchádzajúcej fázy č. 1). Individuálne ju prispôsobí vášmu životnému štýlu. Táto menej náročná fáza potom môže trvať dlhodobo (aj viac týždňov). V podstate ide o pokračovanie bielkovinovej diéty z 1. fázy s tým rozdielom, že je jedno bielkovinové jedlo nahradené jedným „pravým“ hlavným jedlom s vysokým obsahom bielkovín a minimálnym obsahom tukov (napríklad hydina bez kože, chudé mäso, netučné ryby, morské plody). Navyše môže byť jedno sladké instantné jedlo nahradené proteínovou tyčinkou

3. FÁZA

Priemerná rýchlosť chudnutia u inak zdravých jedincov: 1 - 2 kg za mesiac.

Opäť trvá dvojnásobne dlhšiu dobu oproti fáze č. 2, po ktorej povinne nasleduje. Jej cieľom je naďalej dodržiavať veľmi obmedzený prísun tukov a klienta postupne navyká na pozvoľný návrat k zloženým sacharidom (teda v žiadnom prípade vo forme rafinovaného cukru, ale naopak v podobe potravín, ktoré sacharidy obsahujú, najmä tzv. „škroboviny“: zemiaky, ryža, strukoviny, ale tiež sladké druhy zeleniny, ovocia, a pod.). Môže trvať aj niekoľko mesiacovPovolené sú už 2 „pravé“ hlavné jedlá s vysokým obsahom bielkovín a minimálnym možným obsahom tukov. Jej možnou modifikáciou je zavedenie „pravých“ raňajok a jedného „pravého“ hlavného jedla. Prílohy i potraviny s obsahom sacharidov zavádzame do jedálnička veľmi opatrne (napr. 2 ks menších zemiakov k jednému z dvoch hlavných jedál ALEBO 1 ks celozrnného pečiva za deň ALEBO 1 ks ovocia denne).  Aj v tejto fáze už môže byť jedno sladké instantné jedlo nahradené proteínovou tyčinkou V tejto fáze zavádzame do týždenného programu klienta PRAVIDELNÝ POHYB (aspoň 2 – 3 x týždenne!).

 4. FÁZA

Priemerná rýchlosť chudnutia u inak zdravých klientov: 0 - 1 kg za mesiac.

Klient už žije v podstate zdravo. Neprejedá sa, stravuje sa pravidelne 3 – 4 x denne, nejedáva v noci, definitívne sa vzdal konzumácie pre organizmus bezcenných, toxických či návykových látok (nasýtené tuky, rafinovaný cukor, chemicky upravované, tvrdý alkohol). Dáva prednosť biopotravinám rovnako ako celozrnnému pečivu, nefajčí, kvalitný alkohol užíva veľmi striedmo a zásadne s jedlom. Potraviny čo najmenej ničí varením. Pred tým, než si čokoľvek vloží do úst si kladie otázku: Je to môjmu organizmu k niečomu dobré? Tento životný štýl by mu mal byť príjemný a klient sa v ňom musí cítiť dobre. V štvrtej fáze je vhodné konzumovať instantné bielkoviny už len v množstve 1 - 2 proteínové jedlá denne (vrátane tyčinky), obvykle ide o proteínové raňajky a poobedný olovrant. Pokiaľ je to nutné, je už možné veľmi mierne sladiť medom, stéviou alebo trstinovým cukrom.

 

 

Príkladový jedálníček pri prvej fáze:

RAŇAJKY

  • pred 30 min pred raňajkami vypite Super Slim Drink
  • nesladený nápoj (voda, slabší čierny čaj, bylinkový čaj, slabšia káva alebo kávovinová náhrada), na sladenie možno použiť stéviu alebo sladidlo pre diabetikov
  • 1 proteínové jedlo napríklad čokoládový puding Super Slim v prípade, že máte pocit, že je pre Vás porcia malá môžete do pudingu pridať Super Slim Rice zväčšíte tak objem poricie

*  (prekliky na nákup na nákup + obrázky produktov pod raňajkami…) *

OBED

  • pred 30 min pred obedom vypite Super Slim Drink
  • 1 proteínové jedlo napríklad krémová kuracia polievka
  • Super Slim Spagetti s bezkalorickým Cézar dresingom a povolenou zeleninou - výber zo zoznamu, ktorý je uvedený ďalej (alebo tam daj preklik)

OLOVRANT

  • veľký pohár minerálnej vody alebo slabšieho čaju
  • 1 proteínové jedlo napríklad kávový kokteil

VEČERA

  • pred 30 min pred večerou vypite Super Slim Drink
  • 1 proteínové jedlo napríklad omeleta + povolené druhy zeleniny

Pokiaľ je vaša východzia hmotnosť vyššia ako 90 kg, potom môžete v priebehu dňa zjesť ešte jedno proteínové jedlo navyše.

Povolené druhy zeleniny je možné jesť aj kedykoľvek počas dňa v neobmedzenom množstve.

Myslíte na to, že počas dňa je potrebné pravidelne piť dostatočné množstvo tekutín (čaj, káva, nesladená minerálna voda /najlepšie neperlivá alebo iba jemne perlivá/) a to v množstve minimálne 2 l za deň!

K dochuteniu proteínových jedál je možné použiť ľubovoľnú bezkalorickú omáčku Super Slim, soľ, alebo korenie.

Do posledného, alebo večerného šalátu pridávame povinne jednu polievkovú lyžicu olivového alebo púpalkového, repkového oleja v najvyššej kvalite (lisovaného za studena).

Povolené druhy zeleniny:

Počas 1. a 2. fázy proteínovej diéty môžete jesť iba tieto druhy zeleniny:

  • Artičoky
  • Baklažán
  • Brokolicu
  • Zeler
  • Cuketu
  • Čakanku
  • Fazuľky zelené
  • Fenikel
  • Hríby - šampiňóny, šiitake, hlivu ústricovitú a ostatné druhy jedlých hríbov
  • Špargľa
  • Karfiol
  • Kapusta (aj ružičková)
  • Uhorka
  • Šalát
  • Pór
  • Paradajka (max. 1 ks denne)
  • Rukola
  • Reďkovka biela
  • Reďkovka klasická
  • Žerucha
  • Šalát hlávkový, stopkatý zeler  a všetky ďalšie druhy zelených šalátov
  • Sójové a ďalšie výhonky (obilné klíčky, naklíčené mungo, šošovica, a pod.)
  • Špenát
  • Tekvica
  • Kapusta hlávková aj čínska (kyslá iba ak nie je dosladená)

Zeleninu sa konzumuje surová vo forme šalátov, dochutená 1 polievkovou lyžicou kvalitného jedlého oleja (olej len 1 x denne) alebo varená v pare či podusená na vode.

K dochuteniu zeleniny je možné používať všetky druhy bezkalorických omáčok Super Slim, všetky druhy sušeného korenia, citrónovú šťavu, sušenú cibuľu a cesnak či ocot. Nevhodné sú však najrôznejšie hotové zálievky (jogurtová, bylinková, barbecue, a pod.) rovnako ako horčica.

V prvých dvoch fázach bielkovinovej diéty je potrebné soliť podľa ľubovôle* (skôr viac ako menej).

* po skončení diéty sa vraciame späť do pôvodného režimu, kedy solíme málo

NAŠA RADA: Obohaťte si šalát dvomi vajcami uvarenými na tvrdo, z ktorých však môžete použiť iba bielky! Majú zasycujúci efekt, takže ani po šaláte nebudete mať pocit hladu!

ČOMU SA VYHNITE:

  • Všetkých ostatných potravín ako napríklad: všetkých druhov pečiva, suchárov, cereálií, ovocia, ovocných džúsov, všetkých typov škrobovín (zemiaky, ryža, strukoviny), syrov a jogurtov, alkoholu (vrátane piva a vína), nepovolených druhov zeleniny atď.
  • Príjem cukru je striktne zakázaný, na sladenie môžete použiť sladidlo pre diabetikov (napríklad aspartam) alebo rastlinné sladidlo so stéviou.

Vo výbere potravín tak nebudete nikdy tápať. Práve táto zrozumiteľnosť robí z proteínovej diéty najjednoduchšiu metódu na redukciu telesnej hmotnosti.

Príprava instantných jedál (vreciek)

  • Sladké príchute „DEZERTY“ sa pripravujú za použitia metličky, ponorného mixéra alebo šejkra pridaním studenej vody k instantnému prášku z vrecka. Podľa množstva pridanej tekutiny získate konzistenciu krému alebo nápoja. Ovocné príchute je potrebné pred konzumáciou nechať 10 minút „postáť“. V lete ich môžete dať do chladničky a následne ich konzumovať ako klasický jogurt.
  • Sladké príchute „TEPLÉ NÁPOJE“ sa pripravujú za použitia metličky, ponorného mixéra alebo šejkra pridaním teplej (avšak nie vriacej) vody.
  • Slané príchute „POLIEVKY“ sa pripravujú za použitia metličky pridaním teplej (avšak nie vriacej) vody. Ihneď po príprave sa konzumujú. Môžete ich ochutiť všetkými typmi korenia a aromatickými bylinkami podľa vlastného výberu.
  • Cesto na omelety a palacinky sa pripraví pridaním uvedeného množstva studenej vody a následným rozmixovaním pomocou metličky či mixéra. Pripravujú sa opekaním na panvici, na niekoľkých kvapkách olivového oleja, ako klasické omelety a palacinky.
  • Pri príprave všetkých typov jedál dodržujte presne také množstvo vody, ktoré je u konkrétneho jedla uvedené! Nepridávajte vodu „od oka“!

Rady „čo robiť v prípade, keď sa objaví…

Intenzívny pocit hladu:

Pokiaľ je proteínový diétny režim správne dodržiavaný, potom pocity hladu spontánne ustúpia už behom druhého až tretieho dňa diéty. Pokiaľ sa u vás intenzívny pocit hladu napriek tomu objaví, zjedzte ľubovoľné množstvo povolenej zeleniny a zapite ju veľkým množstvom vody. Inou možnosťou je pridať si jedno vrecko proteínovej diéty navyše. Pokiaľ naopak hlad nemáte vôbec, tak v žiadnom prípade nevynechávajte niektoré z  proteínových jedál! Váš organizmus chudne na základe prijímaných proteínov v podobe bielkovinových jedál!

Pokiaľ budete všetky odporúčania dodržiavať, stane sa výskyt intenzívneho pocitu hladu vyslovene výnimočným javom. V prípade potreby môžete pocit hladu výrazne obmedziť tiež nasadením vhodného výživového doplnku, konkrétne Super Slim Drink, ktorý Vášmu organizmu súčasne pomôže s vychytávaním tukov a cukrov a tým podporí proces redukcie telesnej hmotnosti.

Bolesti hlavy

Patria k vzácnym prejavom a môžu sa objaviť v priebehu prvých dvoch dní diéty. Obvykle veľmi rýchlo ustúpia po podaní bežných analgetík (liekov proti bolesti), napríklad paracetamolu alebo ibuprofénu. Nezabudnite konzumovanú zeleninu dostatočne soliť! Bolesti hlavy môžu súvisieť tiež s nedostatkom sodíka!  

Zápach z úst

Je spôsobený prirodzenou tvorbou acetónu vo vašom organizme v priebehu proteínovej diéty. Prítomnosť acetónu v dychu je potom známkou toho, že je diétny režim správne dodržiavaný. Pokiaľ je zápach vášho dychu rušivý, použite ústny sprej alebo mentolové cukríky bez cukru.

Nižší alebo pomalý úbytok hmotnosti

Svoju hmotnosť si doma nekontrolujte, spoľahnite sa na kontrolné váženie u vášho terapeuta. Všeobecne platí, že by ste sa v priebehu proteínovej diéty nemali vážiť častejšie ako 1 x týždenne (!).

Počas 10 dní, ktoré predchádzajú menštruácii, dochádza u niektorých žien k zadržiavaniu vody v organizmu a k tvorbe „opuchov“. Tento jav môže na niekoľko dní maskovať dosiahnutú redukciu telesnej hmotnosti. Zdanlivo nižší úbytok hmotnosti posudzovaný v tomto období sa ukáže byť úplne štandardným a dostatočným ihneď potom, keď u spomínanej ženy zmizne hormonálne podmienené zadržiavanie vody v organizme a kedy tiež zmiznú jej pseudoopuchy.

Najčastejšie chyby:

  • Nedodržiavanie pomeru medzi sladkými a slanými príchuťami.
  • Nedostatočný prísun instantných bielkovín kvôli pocitu zasýtenia (v štýle „stačili mi iba tri vrecká za deň a nemala som vôbec hlad!“).
  • Zavedenie tyčiniek do jedálnička (v prvej fáze je ich konzumácia neprípustná!).
  • Nedodržiavanie pitného režimu (v prvej fáze je potrebné vypiť aspoň 2 l tekutín denne).
  • Prisladzovanie nápojov cukrom (je potrebné používať stéviu, aspartam, či iné sladidlo).
  • Nedôslednosť v užívaní minerálov (draslík, horčík) a ďalších dôležitých látok a tým vznikajúce telesné problémy (kŕče v lýtkach, bolesti svalov, zápcha, atď.)
  • Konzumácia alkoholu (v prvej fáze je nevyhnutná úplná abstinencia, 1 pohárik kvalitného vína denne je povolený až od tretej fázy!).

 

SuperSlim PROTEINOVÉ PRODUKTY

Jednoduché a rýchle chudnutie, Kvalitné bielkoviny, MINIMUM sacharidov

Isť na produkty

Viac

SuperSlim Newsletter